Mobilny Instytut Kultury | lata 30. Władysław Strzemiński/ krój pisma „KOMUNIKAT”/ 1930
786
post-template-default,single,single-post,postid-786,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-13.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

lata 30. Władysław Strzemiński/ krój pisma „KOMUNIKAT”/ 1930

lata 30. Władysław Strzemiński/ krój pisma „KOMUNIKAT”/ 1930

Władysław Strzemiński/ krój pisma „KOMUNIKAT”/ 1930

Krój czcionki „KOMUNIKAT” został zaprojektowany w 1930 roku przez Władysława Strzemińskiego, awangardowego malarza i typografa, autora m.in. projektów typograficznych przedwojennych tomików Juliana Przybosia. „Komunikat” jest jednym z awangardowych eksperymentów Władysława Strzemińskiego z krojem pisma. Zaproponowane przez niego nowe liternictwo było tak radykalne, że na pierwszy rzut oka zupełnie nieczytelne. Odcyfrowanie zapisu możliwe było tylko w obrębie proponowanego przez Strzemińskiego systemu. Po bliższym się z nim zapoznaniu, poszczególne kształty zaczynały nabierać znaczeń. „Komunikat” to propozycja nie tyle nowego kroju pisma, co nieco autorytarnego systemu porozumiewania się tylko za jego pomocą. Litery, oparte o priorytet elementów ustandaryzowanych: łuku i linii, zredukowane zostały do znaków ledwo przypominających swe prototypy.

Czytelność wynika z przyzwyczajenia. Przezwyciężenie tego przyzwyczajenia i przygotowanie gruntu do wprowadzenia tych liter w drukarstwie można osiągnąć przez stosowanie ich w grafice, plakatach, nagłówkach itd.” – pisał przed wojną Strzemiński.”Komunikat”, mimo wizjonerskich nawoływań Strzemińskiego, nie był krojem powszechnie stosowanym.“

[ źródło z artykułów Agaty Morki dla culture.pl oraz Andrzeja Komendzińskiego/lessmore.blox.pl]

 

 

No Comments

Post A Comment